Toeristisch Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Toeristisch Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Toeristisch Lovina

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 Februari 2015 | Indonesië, Lovina

Om elf uur worden we opgehaald voor de rit naar Lovina, ongeveer een uurtje rijden. Tijd genoeg om wakker te worden met een duik in de zee. We zijn niet de enige ochtendzwemmers, maar hebben het grootste deel van de tijd de zee voor onszelf. Achter de bergen komt de zon op (oftewel, de zon komt achter de berg vandaan). Het water is hier warm, dus geen enkel probleem om er zo in te duiken. De buitentemperatuur is ook al ruim in de twintig, dus koud hebben we het niet. Na de ochtendduik pakken we alles in en vertrekken naar Lovina.

In Lovina zitten we in een hotel in het centrum. Opnieuw een prachtige kamer met ruim balkon, waar je uit de zon kunt zitten. We verkennen de omgeving. De straat waar het hotel in zit, loopt rechtstreeks naar de kust en is bezaaid met restaurantjes en winkeltjes. Een wandelpromenade loopt vervolgns langs het strand, ook weer met winkeltjes. Het is te merken dat het hier een stuk toeristischer is. Lovina staat bekend om de dolfijnexcursies, die wij maar over slaan dit keer. We kiezen een leuk restaurantjes, dat volgens de Tripadvisor (erg handige app) goed is. Het zit er vol. We zitten zo ongeveer in de keuken waar de hele familie aan het werk is om zo snel mogelijk iedereen te bedienen. De schattige dochters doen de bediening, ze zijn niet ouder dan een jaar of twaalf denk ik. Het eten is inderdaad weer heerlijk. Eigenlijk is het nergens slecht, hooguit is het ene restaurant beter dan het ander. We kijken uit op de straat waar van alles gebeurd. Een leuk plekje, ook al is het druk en chaotisch vergeken met andere restaurants. Maar dat maakt het wel weer erg leuk.
Na het eten is er nog wel tijd voor een voetmassage. We mogen gaan liggen, wat bij een voetmassage vreemd is. Bij deze voetmassage worden echter ook je benen helemaal meegenomen. De massagedames weten wat ze doen, maar zijn niet zachtjes. Iets minder ontspannen, maar met wel erg goed doorbloedde benen lopen we terug naar het hotel. Gelukkig is dat slechts 20 meter!!

De volgende dag hebben we een toer in de omgeving van Lovina. Eigenlijk zou onze gids uit Ubud ons hier rondleiden. Hij komt uit deze buurt. Met het slechte noodweer van eergisteren was echter zijn auto 'weggespoeld' in een modderstroom. Hij was net niet in de rivier terecht gekomen, maar niet meer geschikt om mee te rijden. We boeken bij het hotel dus een andere chauffeur, die ons die dag rondrijdt. We rijden eerst naar de Holy Hot Springs. Een soort thermaalbaden met geneeskrachtig water.. Ze zijn heilig geworden, omdat het water warm was, wat hier op Bali erg bijzonder is. Buiten een Balinees gezin, zijn de baden nog leeg. Het water loopt via een aantal 'naga's' (een soort kruising tussen een slang en een draak) de baden in. Je kunt onder de waterstraal gaan staan en je hieroor laten masseren. Het bovenste kleinere bad is het warmst. Dan loopt het water door in een minder warm, groter bad. De bronnen liggen prachtig tussen het groen en we vermaken ons prima. Ook als het later wat drukker wordt, heb je nog steeds alle ruimte.
Na de baden rijden we door naar een boedhistsche tempel, een van de weinige op het voornamelijk hindoeistische Bali. Op het eerste gezicht ljkt het niet zo veel. Een vijver en een of twee gebedsruimtes. Grappig is dat de boedha's hier worden gecombineerd met meer animistische afbeeldingen als de naga en andere vreemde figuren. De tempel is tegen een berg aan gebouwd, en naarmate we hoger komen, blijkt er steeds nog meer te zijn. Uiteindelijk komen we bij een soort nagebouwde miniatuur versie van de Borobodur. Een aparte en bijzondere plek, boven op die berg.
We bezoeken vervolgens nog een Chinese tempel en de Tempel van de Dood. Bali kent vele geloven, die allemaal vredig naast elkaar leven. De Tempel van de Dood is een goed voorbeeld van het meer animistsch georienteerde hindoeisme van Bali. Op de tempelmuren staan afbeeldingen uit de tijd dat de Balinezen in aanraking kwamen met de Nederlanders: auto's, fietsen en vliegtuigen. De tempel is niet groot, maar met de vele beeldhouwwerken en afbeeldingen wel heel bijzonder. Het mooiste is echter de oude man zonder tanden die ons een erg vermakelijke rondleiding geeft. Hij moet vooral zelf hard om zijn grappen lachen, en wij dan weer om hem.
Hierna bezoeken we nog een tempel, en dan hebben we wel genoeg tempels gezien en rond gereden. We eten nog wat in de plaatst waar de Nederlanders eind 19e eeuw in Bali aankwamen. De stevige waterwerken zijn duidelijk te herkennen, maar op een oud pakhuis na is hiervan weinig terug te vinden.
Terug in Lovina vermaken we ons nog even in het zwembad in de regen. In de avond valt de stroom uit, net als we in een restaurantje zitten. We eten dus gezellig met kaarslicht. Ook in het hotel blijkt de stroom te zijn uitgevallen. De paden en balkons zijn verlicht met kaarsen. We lezen en douchen bij het licht van een kaars. Na een paar uur gaat het licht weer aan, maar dan is ons lichtje al bijna uitgegaan.