Weer terug de bergen in - Reisverslag uit Sidemen, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Weer terug de bergen in - Reisverslag uit Sidemen, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Weer terug de bergen in

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 Februari 2015 | Indonesië, Sidemen

We verlaten het noorden en de kust om weer dwars over het eiland richting het zuiden te rijden. De langste rit van deze vakantie. We slingeren de bergen door, steeds afgeremd door langzaam rijdende vrachtwagens. Alle wegen zijn hier maar twee banen (op sommige drukke plaatsen op het eiland na). De auto's manouvreren steeds om brommers, voetgangers en langzamer verkeer heen. Inhalen kan alleen als er niks aan komt en de ingehaalde auto niet ineens uitwijkt voor iets anders. Mij lijkt auto rijden hier erg vermoeiend!!
Ongeveer halverwege de rit komen we langs een van de nog actieve vulkanen van het eiland, ook al is de laatste uitbarsting al weer zestig jaar geleden. Een vulkaar is altijd een indrukwekkende berg. Op de plekken met het beste zicht op de vulkaan zit het vol met restaurantjes en hotels. We hebben hier even een plas- en fotopauze, voordat we weer wat dalen richting Sidemen.
In Sidemen hebben we weer een prachtig hotel. Je kan hier goed merken dat het laagseizoen is, want we zijn de enige gasten. Het hotel ligt opnieuw prachtig, meer weer de frisgroene rijstvelden en bergen als uitzicht vanaf ons terras. We zitten eigenlijk net te ver van de hoofstraat om daarheen te lopen, maar een stukje de berg op levert al prachtige plaatjes. Morgen nog maar eens gaan rondwandelen met mijn camera. In dit gedeelte van het dorp zitten wel veel hotels en restaurantjes, dus genoeg keuze om wat te drinken en eten. Vanavond hebben we voor het gemak voor het hotel gekozen. Achteraf gezien een goede keuze, want als we lekker op ons balkon zitten, begint het enorm te regenen. Vol verbazing kijken we naar hoe alles om ons heen in een soort rivier verandert. De muggen en vliegjes vluchten onder ons afdak, waar weer vleermuizen op af komen. Ze scheren vlak boven ons hoofd langs en binnen no time hebben wij geen last meer van muggen. Het blijft regenen en tijdens het eten barst een onweer los. Na een flinke knal valt ook hier de elektriciteit uit. We eten weer bij een kaarsje met alleen het geluid van de regen en onweer. Af en toe zien we wat we eten als de lucht oplicht door de bliksem. De kok vindt het wel gezellig en komt steeds even buurten. Na het eten krijgen we een kaarsje mee om de weg naar de bungalow terug te vinden. Dat valt met alle trapjes en vijvertjes onderweg nog niet mee, maar we komen weer veilig thuis. Natuurlijk lag de zaklamp en de mobiel met de zaklamp in het huisje. Voortaan dus alles voor de zekerheid meenemen. Een derde keer zijn we voorbereid!! Op het terras genieten we nog even van het schouwspel van oplichtende bergen door de bliksem. De kok komt ook weer even buurten, om te kijken of we veilig zijn thuis gekomen. Als het licht weer aan gaat, doen we het snel weer uit. Zonder het licht is het veel mooier!

• 27 Februari 2015 - 13:19

Tasnim:

Probeer je ons nu wijs te maken dat de wereld door gaat met draaien als de stoom uit valt?! En dat het gezellig is?!! Westerse verwarring!