Reinigingceremonie - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Reinigingceremonie - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Reinigingceremonie

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 Maart 2015 | Indonesië, Tirtagangga

De dag start vroeg, want om acht uur word ik opgehaald voor een 'reinigingsceremonie'. Geen idee wat er precies gaat gebeuren. Het is in ieder geval een ceremonie door een Balinese priester uitgevoerd. De lokale bevolking doet zo'n ceremonie regelmatig om zichzelf te reinigen van geestelijke ballast en slechte 'spirits'. Dat kan ik ook wel gebruiken dacht ik, en het lijkt me leuk om eens mee te maken. Normaal doe ik niet aan religieuze ceremonies die ik zelf niet geloof, maar aangezien deze ceremonie veel raakvlakken heeft met wat ik zelf ook geloof, wil ik deze wel doen. De ceremonie vindt plaats bij de priester thuis. Bij zijn huis heeft hij speciale ruimtes voor verschillende soorten ceremonies. De mooiste is voor trouwerijen en crematies. Het huis van de priester is eigenlijk meer een verzameling gebouwen, met allemaal een eigen functie. Bij elkaar ongeveer een stuk of zes gebouwen. In een daarvan woont en werkt de priester zelf, daar mag alleen hij komen. Priesters behoren hier tot de hoogste kaste. Hoewel het grootste deel van het kastesysteem niet meer zo strikt wordt gevolgd, maakt het toch nog uit in welke kaste je wordt geboren. De kansen voor leden uit de hogere kasten zijn een stuk beter, dan voor de lagere kaste. Het is nog steeds moeilijk om hogerop te komen uit een lagere kaste, zeker als je niet heel erg vermogend bent.
De priester gaat de ruimte voorbereiden, en ik wacht samen met de gids die van alles en nog wat verteld. Hij is soms lastig te volgen, omdat op de binnenplaats waar wij wachten twee hanen in kooien zitten die tegen elkaar op proberen te kukelen. Als de priester klaar is, mogen wij de ruimte in. De priester zit op een lage tafel met voor hem een altaartje. Op het altaar potjes met bloemblaadjes, rijst, een bel, wierook en het helige water waarmee ik wordt gereinigd. Daarnaast een mand met allerlei lekkers, dat als offer dient. Vervolgens gebeurt er van alles. De priester mompelt gebeden (denk ik) en trooit allerlei bloemblaadjes en rijst over mij heen. Ik krijg een krans van gras om mijn hoofd, met allemaal bloemetjes erin. De priester verjaagt de geesten en slechte energie met de bel, en ik moet mij wassen met het heilige water. Na de ceremonie voel ik me niet heel anders, maar leuk vond ik het wel. Tot slot mogen we het offer opeten! Allemaal lekkers, van fruit tot gebakken bananen en rijstcakejes. Wat over is krijg ik mee naar huis. Daarna wordt de gids ook gereinigd, hij is er nu toch ;-) Dat gaat sneller, waarschijnlijk omdat hij het vaker doet. Minder slechte geesten te verjagen!

Na de ceremonie gaan we nog langs bij iemand die nog het oude schrift kan schrijven op palmbladeren (lontar). Dit is de traditionele en eeuwenoude manier om belangrijke informatie over te dragen. Hij schrijft mijn naam en die van Dimitri op een palmblad. Het blad is speciaal behandeld, zodat het niet door insecten en schimmels vergaat. Het schrijven is een soort inscriptie op het blad, wat daarna met inkt wordt gevuld. Een bijzondere en arbeidsintensieve manier van schrijven. De tekst is in Sanskriet, en ook deze schrijvers behoren tot de hoogste kaste. We komen ook hier bij de schrijver thuis, en het is ook leuk om bij de mensen 'binnen' te kijken. Ook hier bestaat het huis uit meerdere gebouwen, waarvan een een soort werkkantoor is voor de schrijver. Terwijl de schrijver met onze namen bezig is, maakt een andere man een 'farmershat'. Een hoed die traditioneel in de rijstvelden werd gedragen door de boeren om hen te beschermen tegen de zon. De hoed wordt helemaal met de hand gevouwen van een palmblad, wat er ingewikkeld en ingenieus uitziet. Zowel de hoed als de inscriptie op het palmblad krijg ik mee naar huis. Het was een leuke excursie!
Terug in het hotel is het snel inpakken, want over een uurtje vertrekken we naar de volgende lokatie: Candidasa aan de zuidkust van Bali. Ongeveer een uurtje rijden.

  • 04 Maart 2015 - 20:18

    Tasnim:

    Klinkt allemaal heel bijzonder en mooi om mee te maken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Tirtagangga

Bali

Rondreis over het prachtige eiland Bali

Recente Reisverslagen:

08 Maart 2015

Weer thuis

07 Maart 2015

Ontspannen afsluiting

05 Maart 2015

Laatste dagen op Bali

05 Maart 2015

Bounty eiland

05 Maart 2015

Kookcursus of geen kookcursmus?
Esther

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 42463

Voorgaande reizen:

03 Februari 2018 - 26 Februari 2018

Langs de Mekong door Laos en Cambodja 2018

06 Februari 2017 - 27 Februari 2017

Zuid-Thailand 2017

08 Januari 2016 - 31 Januari 2016

Vietnam 2016

12 Februari 2015 - 08 Maart 2015

Bali

16 Februari 2014 - 08 Maart 2014

Sri Lanka 2014

28 Mei 2011 - 01 Oktober 2011

Esther op weg naar Santiago

08 Februari 2011 - 06 Maart 2011

Indochina

07 November 2009 - 29 November 2009

Rondreis Thailand

25 Oktober 2008 - 09 November 2008

Kuurreis Sri Lanka

22 Oktober 2008 - 07 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: