Oude steden - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Oude steden - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Oude steden

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 Februari 2014 | Sri Lanka, Polonnaruwa

De middag brengen we door op het strand. Jaffna zelf is nog niet toeristisch, en na een rondje door de twee straatjes in de stad heb je het wel gezien. We vluchten dus de warme stad uit en gaan naar een prive-strandje. Het strand is onderdeel van een hotel, dat weer onderdeel is van een militaire basis. Onze gids Sriyanthe heeft connecties ;-) We vermaken ons in de hoge golven en toch aardig rood verbrand komen we 's middags weer in het hotel. Eind van de middag lopen we met z'n allen nog langs het Dutch Fort, dat momenteen wordt gerenoveerd met hulp van de Nederlandse regering. Het is vooral de zeewind en de plek zelf die het leuk maken, aan het fort is niet heel veel te zien. Daarna gaan we nog naar de oude (nieuw gebouwde) bibliotheek, maar daar is heel weinig te zien.
We eten weer in het hotel. Tot nog toe hebben we alleen in hotels gegeten. Veel restaurantjes zijn er in dit gedeelte van Sri Lanka niet, dus ben je op de hotels aangewezen. De buffetten zijn over het algemeen wel goed, en enigszins aangepast aan de westerse smaak (de Sri Lankaanse keuken is een van de heetste ter wereld).

De volgende dag rijden we terug naar Anuradhapura, waar we eind van de dag (om de hitte te ontwijken) de oude stad bezoeken. Anuradhapura is de oudste koningsstad in Sri Lanka, waar de overblijfselen nog van te bezichtigen zijn. Bijzonder zijn vooral de tempel met de heilige Bodhi-boom (een loot van de boom waaronder Boeddha verlichting heeft bereikt en de oudste boom ter wereld) en de oude Dagobe (een boedhistische 'tempel' in de vorm van een soort halve ui). Als wij er zijn wordt een soort ritueel uitgevoerd met een hele lange oranje doek, die eerst in optocht naar de Dagobe wordt gedragen, dan om de Dagobe heen en als laatste om het gebouw wordt geknoopt. Leuk om te zien, net als de klas met schoolmeisjes die allemaal bloemen komen leggen.

De volgende dag rijden we door naar de tweede koningsstad in Sri Lanka: Polonnaruwa. Onderweg stoppen we in Mihintale, waar een koning lang geleden tot het Boedhisme over ging. Voor Boeddhisten een belangrijke plek. Via ruim 1800 traptreden kun je naar boven klimmen, maar wij beginnen lui op ongeveer de helft, waar je met de bus kunt komen. De 'tempel' zelf heeft drie delen; een groot beeld van Boedha, een rots vanaf waar de koning werd 'bekeerd', en een Dagobe. Allemaal op heuvels. In de tempel moeten de schoenen uit, dus op blote voeten beklimmen we de rots, en er is niet echt een trapje!! Best spannend dus, maar een prachtig uitzicht vanaf de top! Ook naar de Dagobe is het weer klimmen, maar worden we ook hier beloond met een prachtig uitzicht.
Als we verder rijden gaat de rest van de groep olifant rijden, en wij kiezen voor een ayurvedische massage. Als we het ayurveda centrum binnen lopen, brengen de geuren een hoop herinneringen terug (zie het verslag van de Kuurreis op deze weblog). Eerst krijgen we een massage, die best pittig is, maar ook heerlijk. Olie overal, in mijn haar, op mijn gezicht en grote hoeveelheden over de rest van lichaam. Daarna gaan we in de stoomcabine, een houten ton die langzaam warm wordt door een vuurtje eronder, waar je hoofd uitsteekt. Daarna nog een korte sauna, want de groep komt terug en we moeten weer verder.

Van hier uit rijden we verder richting Polonnaruwa. De optionele safari die deze middag wordt aangeboden slaan we even over. Dus heb ik tijd om alle belevenissen van de afgelopen dagen te vertellen. Dat doe ik aan de rand van het zwembad van ons hotel, in de schaduw onder de bomen met een gingerbiertje ;-)

Tags: Polonnaruwa