Regen in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Regen in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Regen in Vietnam

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

20 Februari 2011 | Vietnam, Hué

Na twee lange reisdagen door de bergen zijn we aangekomen in Vietnam. De grens tussen Laos en Vietnam ligt boven op een bergtop, op ongeveer 1500 meter hoogte. Hoe hoger we kwamer hoe donkerder en meer wolken. Bij de grens zaten we weer in de wolken en regende het. Aan de andere kant van de bergkam, in Vietnam kwamen we ineens in een heel ander klimaat terecht. Van het zonnige Vientiane zitten we nu in een regenachtig Hue. Hier in noord/midden Vietnam is het namelijk nog het koude en natte seizoen. Vietnam is zo langgerekt dat het land verschillende klimaatzones kent. Hier in Hue is het dus regenachtig en ik schat rond de 20 graden. Morgen reizen we door naar Hoi An, waar het hopelijk beter weer is. Niet alleen het weer, ook het land en de bevolking is heel anders dan in Loas. Het is hier ineesn veel groener, de huizen zijn anders en overal zijn rijstvelden. De mensen zijn veel assertiever en commercieler. Het was dus wel even wennen hier, na het relaxte Loas. Vietnam heeft wel z'n charme. De rijstvelden vind ik betoverend, al die schakeringen groen. Daarnaast is het hier heel chinees, met chineze architectuur en geloof (Buddhisme, Taoisme en Confusianisme).
Vandaag hebben we daar de eerste overblijfselen van bekeken. Veel is echter in de vele oorlogen van de laatste eeuw verloren gegaan. Gisteren hebben we de overgebleven tunnels gezien waar mensen in het grensgebied tussen noord en zuid Vietnam gedurende de Vietnam oorlog in woonde. De kraters van de bommen zijn nog overal te zien. Je kunt je niet indenken wat hier destijds is gebeurd, en alles is hier nog zo tastbaar en eigenlijk zo kort geleden.
Maar vandaag dus de 'Verboden Stad van Hue', waar de keizers van Vietnam woonden tot ongeveer halverwege vorige eeuw. Niet zo groot als de Verboden Stad in Beijing, maar toch ook wel mooi. Verder een tempel in geheel chineze stijl. Echt totaal anders dan in Loas. Kortom, wederom een mooi land met nog veel te ontdekken. En, niet geheel onbelangrijk, weer lekker eten en leuke terrasjes. Nu nog de zon en een iets hogere temperatuur!!

• 21 Februari 2011 - 15:49

Tasnim:

Weer erg leuk om allemaal te lezen en zo mee te reizen.
    By the way, ik ga in november een maand naar OZ! lekker warm!

Jullie nog lekker genieten!!!