Laatste dag in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Laatste dag in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Laos

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

16 Februari 2011 | Laos, Vientiane

We zijn in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Een gezellige stad met ook hier veel barretjes en restaurantjes. Veelal met internationaal eten. Maar waarom wil je een pizza als de lokale keuken zo lekker is?

Eergisteren zijn we vanuit Luang Prabang vertrokken voor een lange rit door de bergen. Zodra we de stad uit waren, ging het slingerend de bergen in. Loas bestaat voor het grootste deel uit bergen met bossen. En daar hebben we onderweg veel van gezien. Het was die dag bewolkt, waardoor het minder warm was. Hoger in de bergen reden we de wolken in en was het zicht heel beperkt. Onze lunchstop met uitzicht bovenop de berg (op zo'n 1500 meter) was vanaf de parkeerplaats niet eens zichtbaar. Het begon aardig te regenen, maar toen we aan de andere kant weer omlaag gingen was dat snel weer voorbij. Overal in de bergen wonen mensen in kleine dorpjes die zelfvoorzienend zijn. De huizen zijn over het algemeen van bamboe. Aan het eind van de dag komen we aan in Vang Vieng, een niet heel erg spannend dorpje dat vooral bevolkt wordt door tv-kijkende backpackers. Ooit was het hier leuk en authentiek, maar de komst van veel toeristen is de sfeer niet ten goede gekomen. De reden dat al die toeristen hierheen komen zijn kalksteenbergen en grotten. In de ochtend maken we een boottocht door de kalksteenbergen. Helaas is het nog steeds wel bewolkt en liggen veel bergen in de wolken. Jammer, maar het geeft ook een heel aparte sfeer. Daarna bezoeken we een grot, die niet heel erg spannend is. De grot ligt wel heel mooi aan de rivier met een mooi aangelegd park.

Na deze excursies rijden we door naar Vientiane. Ook Vientiane ligt aan de Mekong, maar die bevat hier zo weinig water dat het grootste deel van de rivierbedding een zandbank is. Langs deze zandbank wordt hard gewerkt aan de aanleg aan een spannende en heel moderne boulevard, waardoor de Night Market hier een beetje verdwenen is. Er zijn echter genoeg terrasjes om uit te kiezen, maar wij houden het bij de eettentjes op de straat. Die zijn hier veilig om bij te eten.

Vandaag hebben we Vientiane bekeken. Natuurlijk weer een aantal tempels, een gouden stupa en een lokale markt. De rest van de middag brengen we door in de massagesalon en op terrasjes. We zien de zon ondergaan in de Mekong en maken ons op voor een lange reisdag morgen. Morgen is ook de laatste dag in Loas. We slapen in de buurt van de grens met Vietnam. Ook morgen rijden we door, volgens de reisgids, prachtige karstbergen en sprookjesachtige bossen. Of dit ook daadwerkelijk zo is, horen jullie weer de volgende keer.