Fietsen over het eiland - Reisverslag uit Don Không, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Fietsen over het eiland - Reisverslag uit Don Không, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Fietsen over het eiland

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Februari 2018 | Laos, Don Không

We willen vandaag de andere kant van het eiland eens bekijken. Dat is 5 km heen en weer terug. Normaal zouden we dat gaan lopen, maar gezien de hitte (36 graden en vochtig) denken we dat fietsen makkelijker is. Het is in ieder geval sneller. We huren zo’n te kleine fiets met een mandje voorop. Deze fietsen kun je overal in Laos huren, dus alle toeristen op de fiets zien er wat knullig uit. Wij dus ook! We volgen een route uit de Lonely Planet, een rondje om het eiland. Voor het eerste deel hadden we beter mountainbikes gehad, want de steenslag weg hobbelt en stuitert. Al snel zweten we ons ook fietsend te pletter en zijn we het al weer zat. Maar de route is wel mooi! Je kunt vanwege de weg alleen niet gemakkelijk om je heen kijken. Als dan ook de brug die we over moeten weg is, worden we wat moedeloos. We moeten helemaal terug en na een uur stuiteren en zweten zijn er weer bij het hotel. Zucht.

Poging twee gaat over het oude spoortraject en loopt volledig rechtdoor het eiland over. De weg is een stuk begaanbaarder, dus op ons gemak fietsend goed te doen. Doordat we ons toch wat minder hoeven inspannen en we wat in de schaduw rijden is het goed te doen. Aan de andere kant van het eiland aangekomen vinden we weer wat overblijfselen van de Fransen. Dit keer een haven(steen) en een oude locomotief. Er is een dorpje en wat restaurantjes. Tijd voor een lange pauze.

Na de pauze lopen we naar het Viewpoint, een lange trap omhoog. Dit is de best onderhouden trap tot nog toe, alleen is er boven niks. Er is een open koepelgebpuw, maar je kunt nergens zitten. Veel uitzicht is er ook niet, want er staan voornamelijk bomen om heen. Verder zie je hetzelfde als beneden. Het land dat we van hieruit zien liggen is al Cambodja. Morgen gaan we over de Mekong die kant op. Voor nu fietsen we dezelfde weg weer terug. We slaan nog even af naar het ‘strand’. En zowaar is er ineens een zandstrandje vanaf waar je in de Mekong kunt zwemmen. Helaas is het ook een haventje voor de lokale vissers en voor tochtjes om de Irrawaddy dolfijn te gaan bekijken. Misschien zien we deze bedreigde dolfijnen in Cambodja nog. De stroming van de Mekong is hier laag, dus we durven eindelijk in deze machtige rivier te zwemmen! Dan terug naar het hotel voor de zonsondergang op ons terras. Ook dit was weer een prachtige plek!