Reisdag - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Reisdag - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Reisdag

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Februari 2018 | Laos, Vangviang

We verlaten Luang Prabang en gaan met de bus naar Vang Vieng, ongeveer zeven tot acht uur in de bus door de bergen. We worden al om zeven uur opgehaald en zijn dus veel te vroeg bij de bus. We vermaken ons door alles om na heen een beetje gade te slaan. Vijf voor acht gaan we de bus in, en na half negen vertrekken we dan eindelijk.

De bus zit vol. We rijden de stad uit en al snel rijden we door de bochtige wegen langs en over de bergen. Nu we daar rijden herinner ik me weer dat we de vorige keer in Laos ook hiee hebben gereden. De uitzichten zijn prachtig, maar het is helaas wat heiig. Wij hadden voor de zekerheid maar reisziektetabletten ingenomen, vanwege de rondtollende route. Andere mensen hadden dat helaas niet gedaan. Ik weet niet of ik misselijker werd van al die bochten of van de mensen om me heen. Oordopjes in hielpen wel en vooral niet aan denken!

Rond twee uur rijden we de ergste bergen weer uit. We stoppen voor lunch in een wegrestaurant. Bij het busticket zat een bon voor de lunch. Rijst met groenten en kip. Prima te eten! Bovendien konden we even de bus uit. Buiten een toiletstop zijn we in een keer doorgereden! Onderweg werd aan de weg gewerkt op verschillende plekken, terwijl het verkeer gewoon langs blijft rijden. Heel veel oponthoud hebben we er gelukkig niet door gehad.

Na de lunch blijft het allemaal wat vlakker en lager. En al snel zijn we in Vang Vieng. Volgens mij is het hotel niet ver, maar we weten het niet zeker. We stappen dus met de rest van de mensen die hier uitstapten in een tuktuk. Het hotel is 700 meter verder. Maar goed, nu hoefden we niet met de tassen te sjouwen! We zijn natuurlijk wel afgezet door de tuktuk- chauffeur!

De kamer ziet er goed uit, met een mooie veranda. Helaas is een projectontwikkelaar bezig een vreselijk hotel in het mooie uitzicht van onze kamer te bouwen. Daar moeten we dus maar een beetje omheen kijken. We verkennen het stadje en gaan wat drinken en eten. We kiezen voor de Laotiaanse BBQ (of Koreaanse, want dat wordt steeds in een adem genoemd). Het is een bak met bouillon waar je groenten en soep in kunt maken, met in het midden een plek om het vlees en vis te grillen. Het is in ieder geval erg lekker en we zijn even lekker bezig. Daarna wat hangen op onze veranda. De temperatuur is weer wat we verwacht hadden, dus dat kan gelukkig ook weer! Op de achtergrond gaan de bouwwerkzaamheden door, gelukkig wel iets minder luidruchtig dan vanmiddag. Geluiden van Karaoke en een Aziatische zangeres mengen zich. Best leuk zo!