Op de Mekong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Op de Mekong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Op de Mekong

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 Februari 2018 | Laos, Luang Prabang

Het is opnieuw koud vandaag. Dus ook vandaag is zwemmen bij de waterval geen optie. We besluiten naar de botanische tuinen te gaan. Dik aangekleed gaan we aan boord van de boot die ons overvaart naar de tuinen. Het is ongeveer een kwartiertje varen. Aan de overkant komen we in een oase van rust. De tuin bestaat uit verschillende delen: een ‘gebruikstuin’, met informatie over het gebruik van planten in Laos. Een kalksteentuin, met planten uit de karstbergen. Een palmentuin, bamboetuin, een gembertuin en orchideeentuin. Helaas is het niet het seizoen voor bloemen, maar de mooi aangelegde tuin maakt veel goed! We krijgen nog een kruidentheeproeverij erbij en hebben ons het grootste deel van de dag prima vermaakt. Ook vandaag is de zon helaas niet doorgekomen en lopen we in onze ‘winterkleren’ uit Nederland. De komende week wordt weer bijna 40 graden voorspeld, dus dit lijkt een beetje uitzonderlijk koud te zijn voor hier.

De rest van de middag bereiden we ons voor op de tweedaagse trekking van de komende dagen. Nog wat inkopen doen voor onderweg en bedenken wat we mee moeten nemen. We willen ook nog wat pinnen, maar viet de geldautomaten willen ons vandaag niks geven. Hopelijk volgende keer weer wel! Die automaten hier zijn niet echt betrouwbaar, maar daarvoor was ik al gewaarschuwd. Om vijf uur gaan we aan boord van een Mekongboot, voor een dinercruise. Het is een sunsetcruise en laat nu net eventjes tijden de boottocht de zon doorbreken voor onze sunsetfoto! Verder is het eten heerlijk, de traditionele muziek en dans schijnen er bij te horen, en de temperatuur is wederom koud! De boot is helemaal open!

Bij terugkomst maar eerst warm douchen en daarna pakken voor morgen. Hopelijk gaat morgen echt de zon doorbreken, want we hebben niet genoeg ruimte in de kleine rugzak voor een dikke jas. En zo niet, dan moeten we maar vooral in beweging blijven! De voorspelling is echter goed. Morgen slapen we dus in de bergen bij een bergstam. Ik weet dan ook niet of daar internet is, dat merken jullie morgen wel!

• 06 Februari 2018 - 18:57

Erwin:

Hoi zus

Ik begin nu echt wel een beetje jaloers te worden. Zeker als je ook botanische tuinen gaat bezoeken. Nog informatie meegekregen over de gebruiksplanten van Laos?

veel plezier nog en hopelijk klimmen de temperaturen de komende dagen

• 08 Februari 2018 - 15:42

Dimitri:

Veel voor de hand kiggende informatie, op slechts half leesbare bordjes. Was leuk, maar voor jou waarschijnlijk volledig overbodig ;)