Wandelen in de hitte - Reisverslag uit Don Không, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Wandelen in de hitte - Reisverslag uit Don Không, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Wandelen in de hitte

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 Februari 2018 | Laos, Don Không

We hebben een vrije dag en gaan naar de andere watervallen van het eiland. Eigenlijk wordt het eiland omringt door watervallen. De Mekong is hier 14 km breed, en in de rivier liggen allemaal eilanden. Tussen deze eilanden perst het water zich een weg en legt een aardig hoogteverschil af. Er zijn dus eigenlijk overal watervallen en stroomversnellingen tussen de eilanden door. Het is twee kilometer lopen vanaf het hotel. Het is vandaag echter weer enorm warm, dus echt opschieten doen we niet. Gelukkig hebben we geen haast. We lopen weer door droge rijstvelden en door dorpjes, met de Mekong als leidraad rechts van ons. Het is een leuke wandeling. Bij de watervallen aangekomen zijn ze minder spectaculair dan gisteren, maar wel rustig en erg leuk gelegen. Via een brug komen we op en nog kleiner eiland. Over het eiland lopen overal paadjes om op verschillende plekken bij het water uit te komen. We proberen meerdere paadjes en zitten een tijdje op een strandje, maar ook hier lijkt zwemmen geen goed idee. De stroming is te groot. Op een ander eilandje kunnen we de bouwnijverheid van de Fransen, die hier in de 19e eeuw zaten, bekijken. Ze hebben een soort muren gebouwd om de boomstammen, die honderden kilometers stroomopwaarts in het water zijn gegooid, er hier uit te kunnen halen. Om te voorkomen dat die stammen alle kanten op gaan, hebben ze een soort fuik gemaakt waar ze dan terecht komen. Wat ze hier dan met de boomstammen gingen doen weet ik niet.

Na de watervallen lopen we dezelfde route terug, met onderweg wat tussenstops om op temperatuur te komen. Het is inmiddels twee uur en nog warmer geworden. Terug bij het hotel is de enige logische optie dan ook het zwembad. Daarna nemen we een massage en eten we heerlijke vis uit de Mekong. Het is ook nu nog steeds warm. Op dit moment 30 graden (negen uur ‘s avonds). Voor het eerst deze reis hebben we de airco in de kamer ook wel nodig!