Trekken door de bergen en dorpen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Trekken door de bergen en dorpen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Trekken door de bergen en dorpen

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 Februari 2018 | Laos, Luang Prabang

Om half negen staan we klaar bij Tiger Trail Adventure voor een twee daagse trekking. Er gaan nog twee Zwiters mee. Met een 'taxitruck' is het een half uur rijden naar het beginpunt. Daarna met een bootje de rivier over en al snel lopen we tussen de rijstvelden. Het is niet het natte seizoen, dus alle velden staan droog. De omgeving is prachtig. Bossen, wat akkers en om ons heen karstbergen. Geen hoge bergen, maar door hun bijzondere vormen toch erg indrukwekkend. De route is vlak met hier en daar een flinke klauterpartij omhoog en ook weer omlaag. Sommige stukken zijn echt tropisch woud! Andere weer meer gecultiveerd met teak- en rubberbomen. We komen door dorpjes waar de bergstammen van Laos wonen. Eenvoudige huizen, vooral van bamboe. De wat rijkere mensen hebben stenen huizen, of een combinatie hiervan. Er wonen 5 tot 25 families in een dorp. Er is geen electra en soms ook geen stromend water.

We lopen verder langs de helling van de berg en over de bergkam, met fantastisch uitzicht op de bergen om ons heen. De zon heeft zijn woord gehouden en is gaan schijnen. Gelukkig nog niet zo hard, waardoor het perfect wandelweer is. Tegen drie uur komen we aan in onze overnachtingsplek. We zijn wat vroeg, omdat we nogal doorliepen! Het guesthouse waar we slapen stelt niet veel voor. Er zijn 'kamers' gemaakt in een bamboe huis. Iedere kamer is een bed op de grond met een klamboe. Het matras is erg dun, waardoor we nog net niet op de grond liggen. De rest van de middag vermaken we ons met het gadeslaan van het leven in zo'n bergdorpje. Vrouwen zijn aan het werk met het drogen en verzamelen van een soort graspluimen, waar bezems van worden gemaakt. Mannen zijn aan het werk in de stad of op het land. Jongeren zijn op school in de stad. Alleen kleine kinderen en ouderen zijn in het dorp. Onze Zwitserse medewandelaars ontfermen zich over de kinderen, en zijn vermakelijk om naar te kijken. Verder gebeurt er in het dorp niks. Om zes uur eten, gefrituurde bamboescheuten en sticky rice. Met een soep erbij. Eenvoudig maar best lekker. We eten bij het licht van de enige lamp, die brandt op zonne-energie, en regelmatig even uitvalt.

Het is vroeg donker in Laos, zo rond zeven uur. Zonder de zon wordt het al weer snel koud. De mensen uit het dorp kijken naar de enige tv die er is, draaiend op een generator. Voor een klein bedrag om de generator draaiende te houden mogen ze kijken. Wij gaan maar gewoon naar bed. Maar ook daar is het koud. Pas als we een extra deken erbij halen wordt het beter. Echt slapen doen we niet. Door de kou en de harde vloer/matras worden we steeds wakker. We hebben dan ook geen moeite de volgende dag op te staan.

De tweede dag is ook weer prachtig. Wat meer door gecultiveerd gebied, terug naar de rivier. Het is nog een uurtje of twee terug lopen. Daar worden we met de boot opgehaald en bezoeken een waterval. Deze staat in dit seizoen echter bijna droog. We hebben hier lunch en gaan dan terug naar Luang Prabang. Hier slapen we nog een nachtje in hetzelfde hotel, maar op een andere kamer. Ook vandaag scheen de zon, zodat we eindelijk in ons t-shirt langs de Mekong kunnen eten en de zon over het water kunnen zien ondergaan! Een mooie afsluiting voor onze dagen hier. Morgen reizen we verder.