Siteseeing Hanoi - Reisverslag uit Cốc Tục, Vietnam van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Siteseeing Hanoi - Reisverslag uit Cốc Tục, Vietnam van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Siteseeing Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 Januari 2016 | Vietnam, Cốc Tục

Onze eerste hele dag in Vietnam maken we een tour langs een aantal bezienswaardigheden van Hanoi. Nog wat slaperig sluiten we aan in de rij naar het Mausoleum van Ho Chi Minh. Een rij in de Efteling is er niks bij. Via de buitenrand van het complex wordt je honderden meters omgeleid naar het mausoleum. Braaf lopen we achter de rest van de mensen aan. Het zijn vooral Vietnamezen die hun eer komen bewijzen, en wat toeristen die dit net als wij wel eens willen zien. Het mausoleum is van grijs marmer. Binnen moet je netjes in de rij lopen en mag je niet praten of fotograferen. In het midden ligt Het gebalsemde lichaam van de oud leider van Vietnam. Ik vind het allemaal wat griezelig. Voor we het weten staan we weer buiten, want binnen moet je blijven bewegen. Hierna bezoeken we het werkpaleis en buitenhuis waar Ho Chi Minh de laatste jaren van zijn leven doorbracht. Voor onze begrippen een bescheiden huis. We vervolgen de tour naar het Etnologisch museum. Hier wordt aandacht besteed aan de vele etniciteiten die het land kent. Doordat veel van deze mensen erg afgelegen wonen, zijn hun taal en gebruiken behouden gebleven. Morgen zullen we naar een van de gebieden reizen waar de Tay nog wonen. Een van de ongeveer 17 nog in Vietnam wonende groepen.
Hierna bezoeken we de Temple of Literature. Een tempel gewijd aan Confucius en vroeger de eerste Universiteit van het land. We eindigen met een Riksha rit door de Oude stad. Niet helemaal ons ding, maar zo kunnen we wel rustig rondkijken zonder bang te zijn om aangereden te worden. We sluiten de dag af in een van de restaurants met uitzicht over de stad. Een redelijk luxe restaurant. Heerlijk eten, maar veel minder leuk dan gisteravond. Terug naar het hotel slenteren we over de Night Market. Er wordt vooral veel goedkope Chinese 'troep' verkocht. Meestal met de naam van een bekende ontwerper er op. Dimitri koopt een zonnebril. Benieuwd of ie ook helpt tegen de zo'n, maar anders staat ie leuk voor de twee euro die we ervoor betaalden.
Morgen verlaten we Hanoi om naar het noorden van Vietnam te rijden.

• 13 Januari 2016 - 09:54

Tasnim: