Waterpaleizen - Reisverslag uit Tirtaagung, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Waterpaleizen - Reisverslag uit Tirtaagung, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Waterpaleizen

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 Maart 2015 | Indonesië, Tirtaagung

De volgende plek, Tirta Gangga, is niet zo ver rijden. Binnen anderhalf uur zijn we er. We hebben hier voor de verandering een nacht in een 'homestay', een soort B&B bij mensen thuis, en een nacht in een luxe hotel. De homestay is een eenvoudige kamer, met een douche en toilet. Er zou heet water moeten zijn, maar vandaag even niet. Alle kamers hebben een prive terras wat (wederom) een prachtg uitzicht heeft over rijstvelden en bergen. Ondanks dat dat inmiddels klinkt als meer van hetzelfde, is het toch steeds weer anders en verrassend. Bovendien blijft het mooi! Vanaf de homestay kunnen we via een tussendoorpaadjes de berg af naar het waterpaleis. Als we de berg aflopen en bij het waterpaleis aankomen, blijkt dit ons hotel voor de volgende nacht! Dat is dus heel dichtbij! Omdat we de komende dagen genoeg mogelijkheid krjgen om het paleis te bekijken, kiezen we er vandaag voor om in een kleine warung (restaurantje) te gaan zitten en daar wat te drinken en lunchen. Als het ineens enorm hard begint te regenen, blijven we nog een rondje langer zitten. We bekijken een beetje het straatleven voor ons, en vermaken ons prima. Als de regen ophoudt, wordt het tijd weer omhoog te klimmen. We maken een korte tussenstop in de rijstvelden, en gaan daarna in de zon (die schijnt inmiddels weer) op ons terras zitten. Vanwege de afgelegen ligging op de bergtop, eten we in de homestay. Ondanks dat het een B&B is, is het nog vrij luxe. Er is een restaurantje en er is wifi, die op verzoek wordt aangezet en erg wisselend bereik heeft.

We slapen prima in de eenvoudige kamer, ondanks dat we in deze reis al aardig wat luxe gewend zijn. Het ontbijt is super, met heerlijke rijstpannekoeken met banaan of ananas. Dat hebben we nog niet eerder gehad, zeker niet luxe genoeg voor de andere restaurants ;-) Het is vanochtend enorm heet en drukkend, en we proberen zo veel mogelijk uit de zon te blijven. Van niks doen zweet je momenteel al. Om elf uur worden we weg gebracht naar het hotel in het waterpaleis. Een prachtige lokatie, met een ietwat overdreven 'luxe'. Zo blijft de jongen die ons ontvangt maar steeds 'Miss Esther en Mister Dimitri' herhalen, ongeveer om de zin die hij zegt. Wat ons betreft niet nodig, maar goed. We hebben weer een mooie kamer, waar we net op tijd in kunnen trekken, voordat een enorme plensbui losbarst. Eerst maar even douchen nu we weer een goede douche hebben; we zijn toch wel een beetje verwend! Daarna lunchen we noodgedwongen in het restaurant van het hotel, aangezien het te hard regent om veel verder te lopen.
Als we om twee uur worden opgehaald voor het bezoeken van een aantal paleizen van de laatste koning van Bali regent het nog steeds. De paleizen zijn nog in bezit van de koninklijke familie, maar zij hebben verder geen macht meer. Helaas treffen we in het paleis net een lading 'cruise-gasten van de Holland Americalijn', die met busladngen worden afgeleverd. Als we dat zo zien, hoeven wij voorlopig niet te cruisen!! Het paleis is van buiten prachtig, met mooie gebouwen, maar van binnen slecht onderhouden en gedateerd. Totaal niet te vergelijken met de optrekjes van onze koninklijke familie!
We rijden verder naar een voormalig buitenverblijf van de familie, waarbij ook een watertuin is aangelegd. Dit ziet er al een stuk 'koninklijker uit'! Het huis ligt prachtig in een aangelegd meer met prachtige tuinen. Via twee spannende chinees georienteerde bruggen kun je er naartoe lopen. De gids neemt even pauze, en we mogen zelf rondlopen. Het is inmiddels opgehouden met regenen, dus op ons gemak verkennen we de prachtige tuin. De twee 'waterpaleizen' zijn bij een aardbeving in 1963 allebei zwaar beschadigd, maar inmiddels in oude stijl gerestaureerd. Echt oud zijn de paleizen dus niet, maar ze geven een mooi beeld van hoe het er vroeger moet hebben uitgezien.
De laatste stop is weer ons eigen hotel. Dimitri gaat nog zwemmen in de 'heilige koninklijke baden'. Heilig omdat het water uit de grond komt vanuit een bron, en koninklijk omdat dit de zwembaden van de koning waren. Zelf loop ik de prachtige tuin door om nog wat foto's te maken.
Als het donker wordt zijn alle dagjesmensen hier weg, en is het leeg. We zijn de enige klanten in het restaurantje. Veel andere restaurantjes zijn zelfs al dicht. Het eten is prima, en na het eten genieten we nog wat na op ons terras, voordat we in het luxe bed in slaap vallen.