Menjangan Island - Reisverslag uit Menjangan, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Menjangan Island - Reisverslag uit Menjangan, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Menjangan Island

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Februari 2015 | Indonesië, Menjangan

We staan vandaag netjes om half negen klaar voor een snorkeltrip naar Menjangan Island. Een eiland dat zelf niet zo veel voorsteld, maar een populaire plek is voor duiken en snorkelen vanwege het koraalrif. Nu zijn wij wel netjes klaar, maar de rest nog niet echt. Vreemd genoeg hebben snorkeltripjes niet zo veel haast, dat is tenminste onze ervaring. Rond half tien vertrekken we eindelijk, met de auto. De boot doet het niet, en we gaan naar de haven een kwartier rijden hier vandaan. Daar stappen we over op de boot naar het eiland. Het is nog 40 minuten varen, met prachtig uitzicht op zowel Java, Bali als het eiland. Een fijn boottripje. We zijn nog met twee Amerikanen die gaan duiken en twee Scandinavische (?) dames die ook gaan snorkelen. Helaas kan Dimitri niet snorkelen vanwege zijn oren, hij zal dus op de boot blijven en wat zwemmen rondom de boot. Dus ga ik alleen met de snorkelgids en de twee dames op pad. Zodra je onder water verdwijnt zit je in een andere wereld. We snorkelen langs een soort rif, op de rand waar het ineens enorm de diepte in duikt. Overal koraal en prachtige vissen. Ik vind snorkelen iedere keer weer magisch. Alsof je je onderdompelt in een totaal andere wereld. Alles wordt stil en het is bijna surrealistisch. Na zo'n drie kwartier snorkelen zijn we weer terug bij de boot, die met ons is meegevaren. We liggen stil bij een strandje, waar ik even heen zwem om bij te komen. Ik word altijd enorm misselijk van snorkelen, iets met de deining te maken denk ik. Toch vind ik het te mooi om het hiervoor te laten. We varen naar de andere kant van het eiland, waar de zee een stuk rustiger is. Hier hebben we onze lunch. Wat eten helpt, maar ik durf het toch niet aan om weer 45 minuten te gaan snorkelen. Ik blijf dus in de buurt van de boot, wat ook geen straf is, want ook hier is het prachtig. Ik zie lichtgevens blauwe zeesterren en oneindig veel vissen. Het voordeel van een beetje op een plek blijven, is dat je een tijdje stil kunt blijven liggen en kijken. We varen een stukje verder waar we de rest weer oppikken. Ook hier kijk ik nog even onder water rond. Als ik snorkel heb ik niet eens zo'n last van misselijkheid, maar als ik dan weer bovenkom draait de hele wereld rondjes. En op een bootje zitten helpt dan niet echt mee. Gelukkig varen we terug, en trekt het al een beetje weg. Terug op het resort zijn we net op tijd voor onze massage die we vanochtend geboekt hadden. Dankzij de vertraging vanmorgen, kunnen we tussendoor niet een meer douchen. Maar zodra we op de massage tafel liggen voor een Balinese massage zijn we de stress snel vergeten. Heerlijk... dat moeten we de komende weken maar vaker doen!! Als we 's avonds in de spiegel kijken, zijn we toch allebei wat rood geworden. Ondanks onze factor 50 zonnebrand.
's Avonds eten we weer heerlijk, maar vooral de opdiening met bloemen en kunstige bakjes van bladeren maakt indruk.