Door de rijstvelden naar Pemuteran aan zee - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Door de rijstvelden naar Pemuteran aan zee - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Door de rijstvelden naar Pemuteran aan zee

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Februari 2015 | Indonesië, Pemuteran

Ook hier komt na regen weer zonneschjn. We kunnen nog net een ondergaande zon achter de bergen meepikken. We zien nu ook goed waar we terecht zijn gekomen. Om ons heen allemaal bergen, maar naar het noorden toe nemen deze af en zien we de zee liggen. Na zonsondergang breekt ook hier een hels kabaal los van krekels en geen idee wat nog meer zo'n herrie maakt. Dit natuurgeweld wordt aangevuld met een soort xylofoonspeler op een bamboe xylofoon. Met dit achtergrongeluid eten we heerlijk varkenskrabbetjes en sate. 's Nachts koelt het hier aardig af in e bergen, en we hebben het zelfs een beetje koud. De volgende ochtend wekt de zon ons weer, en lijkt de regen en kou ver weg. We gaan vanochtend een wandeling maken door de omgeving van rijstvelden en plantages met cacoa, koffie en kruidnagel. Al snel zweten we ons weer te pletter. De wandeling is natuurlijk niet vlak, maar wel ontzettend leuk. We lopen op de smalle paadjes tussen de rijstvelden. Met prachtige vergezichten op de zee en de bergen. Daarna wandelen we door dorpjes, en over plantages met koffie, cocoa, bananen en wat je nog meer kunt bedenken dat hier groeit. We zijn eerst een aardg eind omlaag gegaan, dus moeten we ook weer omhoog. Nog meer zweten dus. Gelukkig sluiten we de wandeling af bij een waterval, die voor de nodige verkoeling zorgt. Inmiddels komen de wolken weer opzetten, en zijn we net op tijd bij het hotel terug om niet zeiknat te worden. We maken van deze gedwongen binnenpauze gebruik om bij te komen van de wandeling en van de wat slechte nacht.
Na de regen breekt al snel de zon weer door. We besluiten het dorp te verkennen en op zoek te gaan naar het cafe met het terras met het mooiste uitzicht. Het is hier niet druk, dus hebben we het rijk alleen. De mensen zijn allemaal super aardig en blij als je even langs komt. Na drie terrasjes met allemaal hun eigen voor en nadelen met betrekking tot het uitzicht, is de zon helemaal onder en gaan we terug naar het hotel om te eten en te slapen.

De volgende dag rijden we de hitte weer tegemoet als we de bergen uit rijden. Langs de kust rijden we naar het noord westen van Bali, waar we het Nationale Park willen bezoeken. We komen weer op een prachtige locatie aan het strand uit. Het resort heeft een eigen strand en een zwemgedeelte met 'zelfgekweekt koraal'. Ze runnen hier een experiment om beschadigd koraal te herstellen met lage electrische spanning. Het lijkt te werken en het rif groeit weer sneller aan dan verwacht. Het water in deze baai is eigenlijk gewoon warm. Zwemmen om af te koelen is het niet echt. In de wind op het strand is het zelfs zo koud, dat we maar snel weer het water in gaan. We douchen ons af in de buitendouche van ons huisje. Een beeld van een dame met een kruik is de douche! Daarna nog even het dorp in om te kijken wat er zoal is. Lekker eerst wat drinken en dan eten. Het is de lekkerste maaltijd tot nog toe, in een klein tentje (warung) waar de hele familie aan het werk is en de sfeerverlichting bestaat uit knipperende lampjes in de palmboom. Weer een paar geslaagde dagen.

• 19 Februari 2015 - 14:04

Mau:

Hoop dat jullie genieten van dit smakeloze en jaloersmakende verslag!!!
    Afzien zal t wezen... ;p

Hef fun joe twoe!