Safari's - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Safari's - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Safari's

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Maart 2014 | Sri Lanka, Tissamaharama

We rijden verder de bergen uit, meer richting de kust. De wegen kronkelen de bergen uit, naar beneden. Onderweg zien we weer adembenemende uitzichten; theeplantages, rotsen en watervallen. Eenmaal de bergen uit valt de hitte weer als een warme deken over ons heen. We rijden vandaag maar een paar uurtjes. Na de lunch, die weer enorm lekker is, ook al zijn het toeristische buffetten, gaan we weer op safari. Het Udalawe National Park. Een groot deel van de groep haakt deze safari af en kiezen voor een middagje rust. Dat leek ons ook wel wat, maar de safari lijkt ons toch leuker. Met toch nog een volle jeep gaan we op weg. Het landschap doet hier denken aan Afrika, een beetje savanne-achtig. Een groot contrast met de groene bergen. Na de monsoon zal dat hier ook wel anders zijn. Voordeel hiervan is dat we best ver kunnen kijken. In eerste instantie zien we vooral veel vogels. Hele mooie vogels, zoals bijeneters en ijsvogels in verschillen kleuren en maten. We hebben een vogelaar in de groep, die ieder vogeltje bijna spot. Ik vind het opvallend dat de vogels allemaal best lang blijven zitten. Waarschijnlijk komt dit door de jeep, die zien ze niet als bedreiging. Er wordt dus druk gefotografeerd, met wisselend succes. Toch lukt het wat mooie plaatjes te maken. Jullie houden ze te goed! En deze excursie komen we ook de beloofde olifanten tegen. Ze komen recht op ons aflopen, een kudde van zo'n 20 olifanten. Met veel kleintjes. Tussen ons en de olifanten loopt alleen een riviertje van een paar meter breed. De olifanten komen drinken, en wij staan er recht tegenover aan de andere kant van het water!! Echt fantastisch! Verder zien we de 'standaard' safaridieren: herten, waterbuffels, vogels, kleine varanen, enz.
Die nacht slapen we in een 'tentenkamp'. Luxe tenten, met een tweepersoonsbed en een luxe badkamer. We installeren ons op onze 'veranda' met uitzicht op de rivier. Om ons heen geen enkel geluid, alleen vogels en krekels en waarschijnlijk nog veel meer 'ongediertje'. Gelukkig zien we ze niet in onze tent. 's Avonds is er een BBQ langs de rivier, met kaarslicht. Heel gezellig! We hebben een erg leuke groep, en dat is maar goed ook, want op veel plaatsen zijn we op elkaar aangewezen.
De volgende ochend kunnen we uitslapen. We zijn echter vroeg wakker. We wilden van het uitzicht genieten op de bomen en de rivier. We laten de tent dus open, en worden daardoor wakker van het licht. De zon komt hier vroeg op, zo rond een uurtje of 5 of 6. We hebben dus een paar uurtjes de tijd om van de wakker wordende natuur te genieten. Hier hadden we nog wel een nachtje willen blijven! We moeten echter door, en rijden in een paar uurtjes naar Tissamaharuwa. Het plaatsje ligt aan een prachtig meer. We hebben een fijn hotel waar je lekker buiten kunt zitten, en er is een zwembad! De middag hebben we vrij. We besluiten met een aantal uitgebreid te gaan lunchen in een heel goed restaurant, volgens Sri (de reisleider) een van de beste in Sri Lanka! We zitten in een fijne tuin, met lekker eten. Dit voelt echt als vakantie!!
In de avond bezoeken we de belangrijkste religieuze plek in Sri Lanka. Hier komen alle vier de aanwezige geloven samen. Er is een dagobe (boedhistischf) een Hindu-tempel, een moskee en een kerk. We bezoeken de eerste twee en kijken naar de rituelen die op vaste tijden worden uitgevoerd. Het is een eind lopen over het complex, en alles op blote voeten, want schoenen mogen niet aan in de tempel! We eindigen bij allerlei stalletjes die offeranden verkopen, en daarnaast allemaal prullaria. Het doet wel heel gezellig aan, maar wij keren terug naar het hotel. We moeten de volgende ochtend (eigenlijk meer nacht - 4 uur) op om de laatste safari van deze vakantie.
In het donker vertrekken we met de jeeps naar Yala National Park, een van de bekendste parken hier in Sri Lanka. Dat is ook te merken aan het aantal jeeps dat richting de ingang van het park gaat. Daar belanden we in een behoorlijke rij. De ticketcounter gaat om zes uur open, dus we moeten even wachten. Als we eindelijk op weg mogen krijgen we al snel te horen dat er een panter is gespot. Wij, en dus ook de rest van de in het park aanwezige jeeps, gaan er direct op af. Dat resulteert in een enorme file voor de rots waarop de panter ligt. Hij ligt er vooral een beetje te liggen, en heel veel is er eigenlijk niet te zien. Totdat hij zijn kop optilt en rond kijkt. Precies al wij langs rijden! Als we langs de panter zijn gereden, draaien alle jeeps weer om, en gaan er nog een keertje langs. Geen idee waarom, want dit creeert een soort verkeerschaos op een zandweggetje. Jeeps van de ene kant zitten de jeeps van de andere kant in de weg, wat een zooitje en dat voor een panter!! De panter kan dus ook van ons lijstje af!! Die hebben we gezien, hoewel een iets actiever exemplaar ook wel leuk zou zijn. De rest van het park zien we veel dezelfde dieren die we al hebben gezien, maar ook hier wat mooie plaatjes van vogel die verbazend lang blijven zitten.

De middag brengen we bij het zwembad door, met lezen, internetten (helaas moet er toch nog iets geregeld worden voor thuis) en ik neem weer een heerlijke ayurvedische massage en stoombad!! Straks weer eten in het restaurant, dus dat beloofd weer goed te worden!!