Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Jaffna

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

20 Februari 2014 | Sri Lanka, Jaffna

Ik zag dat het vorige verslag niet op de juiste plek was geplaatst, dus misschien krijgen jullie nu ineens twee verslagen te zien.
Na Chilaw zijn we richting het noorden gegaan, als eerste richting Wilpatu National Parc. Een van de grootste nationale parken in Sri Lanka. Vanwege de burgeroorlog is het park lang gesloten geweest, maar nu is het weer voor toeristen toegankelijk. Met jeeps rijden we het park in. De reisgids had al gewaarschuwd dat het een heel mooi natuurpark is, maar dat je weinig dieren ziet. We verwachten dus vooral een mooie rit. Het park is inderdaad prachtig, met kreupelhout, meertje en veel bos. Maar hierdoor inderdaad niet de beste plek om dieren te spotten. Toch zien we nog herten, varanen (kleintjes), krokodillen, schilpadden, mangoeren (als ze zo heten) en uiteindelijk ook nog en olifant. De weg terug was meer een soort oerwoudcross. Ik denk dat we voor het donker weer terug moesten zijn. En dat is hier zo rond een uurtje of zes. Aangezien ze daar natuurlijk geen asfaltwegen hebben, stuiteren we de hele weg terug achterin de jeeps. Helemaal suf gehobbeld zijn we rond zes uur weer buiten. Dan wacht ons nog een korte rit naar de overnachtingsplaats.

De volgende dag rijden we verder naar het Noorden, naar Jaffna. Daar zijn we nu ook nog. Dit gebied werd een jaar of 5 geleden nog geheel beheerst door de Tamil Tijgers, en is pas sinds kort weer 'open' voor toeristen. Onderweg zien we nog veel overblijfselen van de 30 jaar durende burgeroorlog. Hele stukken zijn nog bezaaid met landmijnen en veel huizen zijn verlaten en afgebrand.

In Jaffna hebben we de middag vrij. Hier woont dus het grootste deel van de Tamils, de tweede bevolkingsgroep in Sri Lanka. De Tamils komen oorspronkelijk uit Inda en zijn Hindoeistisch. Veel Hindu-tempels dus hier, en weinig boedhisten. We lopen de stad wat rond, maar veel is er nog niet. De Nederlanders zijn hier vroeger wel volop aanwezig geweest, en er staan nog kerken en een oud fort uit die tijd. Het fort wordt zelfs met Nederlandse overheidssteun gerenoveerd. Verder is er niet veel voor toeristen, wat ook wel weer leuk is. Je wordt nog als een soort bijzonderheid nagekeken, maar niemand valt je lastig. We doen dus rustig aan de rest van de dag.

Vanochtend zijn we in de belangrijkste Hindu-tempel van Sri Lanka geweest, waar ze op dat moment ook met een 'dienst' bezig waren. We zijn best een tijd gebleven en hebben de offers en de gezangen mooi kunnen volgen. Vanmiddag gaan we naar het strand. Gelukkig komt de zon nu door, want gisteren hebben we regen gehad en was het bewolkt. De rest van de dag dus wat relaxen aan het strand!

• 21 Februari 2014 - 11:31

Mau:

Spannend... En foto's??

• 22 Februari 2014 - 11:40

Esther Kluver:

De fotos komen voornamelijk als we terug zijn. Of via facebook van Dim of van mij. Misschien nog een paar hier.

Tags: Jaffna