De laatste week Egypte - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Esther Kluver - WaarBenJij.nu De laatste week Egypte - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

De laatste week Egypte

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 November 2007 | Egypte, Dahab

Na de drukte van de Nijlvallei met de vele toeristen en cruiseschepen, gaan we wederom de woestijn in. Dit keer de Sinai. Via Suez rijden we naar het Katherinaklooster en de Mozesberg. De berg waar volgens overlevering Mozes de tien geboven heeft ontvangen. In het Katerinaklooster staat (eveneens volgens overlevering) een afstammeling van het brandende braambosje van waaruit God tot Mozes sprak. Erg interessant natuurlijk, maar het is vooral een prachtige omgeving. We slapen een nacht in de buurt van het klooster, en beklimmen in de middag de Mozesberg (2006 meter hoog), ongeveer twee uur lopen. De beklimming is niet zwaar. Het laatste stuk bestaat echter uit 750 traptreden, wat dan weer wel afzien is. De berg is een soort bedevaartsoort en beklimming staat bekend als de 'boetedoening', als je tenminste de lastige route omhoog neemt. We bekijken de zonsondergang vanaf deze Heilige berg en op deze historische plek trakteer is Egyptische koekjes voor mijn verjaardag!! Vanochtend had ik een echt feestje. Ik had twee kaarsjes in mijn broodje (bij gebrek aan taart) en heb een mooi boek kado gekregen van de groep. Deze verjaardag zal ik dus niet snel vergeten. Na de overnachting bezoeken we het klooster en rijden vervolgens door naar de laatste stop in deze vakantie: Dahab. Dahab is een gezellig plaatsje aan de Rode Zee kust, waar we in een eenvoudig resort verblijven. We kunnen hier snorkelen of de Sinai in. Aangezien we hier in maart ook al zijn geweest, houden we eenvoudig en doen we echter weinig. Het hoogtepunt in Dahab zijn wel de overheerlijke visrestaurantjes die we dagelijks bezoeken. Vers gevangen en speciaal voor jou schoongemaakt (je kiest de vis zelf uit) en met een eigen meegebracht flesje wijn of bier zijn de avonden erg gezellig. De meeste restaurants hier hebben geen alcoholvergunning, maar zelf meebrengen mag! Morgen rijden we in een lange rit terug naar Cairo. Hier hebben we nog een excursiedag met piramides. De volgende dag vliegen we dan al weer terug naar huis. Opnieuw een vakantie die weer veel te kort was. Tot thuis allemaal!