Luxor - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Esther Kluver - WaarBenJij.nu Luxor - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Esther Kluver - WaarBenJij.nu

Luxor

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 November 2007 | Egypte, Luxor

Een laat berichtje over de dagen in Luxor. In Luxor is zo veel te zien, dat ik helemaal niet ben toegekomen aan een update voor het thuisfront. Wat hebben we daar zoal gedaan? Luxor was altijd een belangrijke stad in het oude Egypte, en heeft veel monumenten in de omgeving. De eerste dag in Luxor begon heeeel vroeg, om voor de hitte en de drukte in de Vallei der Koningen een aantal graftombes te bezoeken, waaronder het graf van Tutanchamon. We hebben geluk, voor slechts twee maanden is het ook mogelijk de mummie van Tutanchamon te bekijken. Het graf van Tutanchamon is niet heel bijzonder, maar het is wel de enige mummie die nog in het graf ligt, en natuurlijk de bekendste. Nu we er toch zijn dus ook maar een kijkje genomen (natuurlijk wel extra betalen). Alle tombes zijn diep in de bergen uitgehakt en bestaan uit meerdere kamers met prachtig bewaard gebleven reliefschilderingen. Verder bezoeken we die dag de prachtige en imposante graftempel van Nefertiti en een paar prachig bewaard gebleven tombes van de burgemeester. De middage hebben we steeds vrij in Luxor, en zoeken we een gezellig terrasje op.
De volgende dag begon ook weer redelijk vroeg voor het grootste tempelcomplex van Egypte; Karnak. Een tempel met echt enorme zuilengalerijen. Je vraagt je af hoe ze dat in hemelsnaam een paar duizend jaar geleden hebben kunnen bouwen. Helaas is dit tevens een van de grootste trekpleisters van Egypte, en dus heel erg druk!! Zonder al die meutes zou het een stuk indrukwekkender zijn. Die middag bezoeken we het Luxor-museum. Een prachtig, modern museum waar alles goed tentoon is gesteld (in tegenstelling tot het grote Egyptische museum in Cairo), waardoor het allemaal veel indrukwekkender overkomt.
De laatste dag in Luxor bestaat uit facultatieve excursies. We kiezen voor de Vallei der Koningingen en de graven van de Edelen. Nog meer doden dus!!! Ook deze zijn prachtig beschilderd, en doordaat weinig toeristen hier naartoe gaan veel rustiger en relaxter te bekijken. Ook bezoeken we de op een na grootste tempel van Egypte, waar bijna geen mensen zijn en die daardoor eigenlijk indrukwekkender is dan Karnak. Na deze excursie hebben we met wat groepsgenoten besloten terug te gaan naar de Vallei der Koningen om nog wat graven te bezoeken (met een kaartje kun je slechts drie graven bekijken). Hier hebben we geen spijt van! Via een steile trap dalen we diep af in de berg voor een van de mooiste graven in de vallei. We zijn precies onder lunchtijd, dus erg heet maar weinig andere bezoekers!! Ook het tweede graf dat we bekijken is erg indrukwekkend en heel groot. We snappen niet goed waarom we deze afgelopen keer niet met de gids hebben bekeken, maar goed.
Moe maar voldaan sluiten de de dagen in Luxor af. We hebben slecht geslapen vanwege de herrie in het hotel, maar verder gaat alles nog steeds prima!!